نشست علمی بررسی عوامل موثر در ایجاد شور و نشاط، پویایی و امیدآفرینی در بین دانشجویان برگزار شد.

۰۶ مهر ۱۴۰۴ | ۱۴:۱۲ کد : ۴۹۹۱۱ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۸
نشست علمی بررسی عوامل موثر در ایجاد شور و نشاط، پویایی و امیدآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه، ۲ مهرماه ۱۴۰۴ برگزار شد.

در این نشست که با حضور دکتر رضایان، معاون دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی، دکتر مظاهریان، رئیس دانشکدگان هنرهای زیبا، دکتر غفاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، دکتر سوری، رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دکتر شریفی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر شبکه تلویزیونی اینترنتی، دکتر منصوری، معاون هماهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر سمیه شاهمرادی، رئیس مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه، دکتر زارع، مدیر کل امور خوابگاه های دانشگاه، مهندس حجتی، مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه، محمدرضا جعفری، معاون اداره کل امور دانشجویی، معصومه علی محمدی، رئیس دفتر نظارت و ارزیابی سازمان خدمات دانشجویی در تالارامیرکبیر دانشگاه برگزار شد، دکتر رضایان ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور اعضاء کارگروه تقدیر و تشکر کردند و هدف از برگزاری این سلسله نشست ها را دست یابی به راه حل های عملیاتی برای ایجاد شور و نشاط، پویایی و امیدآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه عنوان کردند.
دکتر علی حسین رضایان، نشاط اجتماعی را یکی از شاخصه های توسعه یافتگی در جوامع مدرن عنوان کردند و گفتند که انسان موجودی جویای سعادت و خوشبختی است و وقتی افراد به خواسته ها و اهداف خود می رسد احساس رضایت و شادی در آن ها جاری و ساری می شود. انسان موجودی اجتماعی است و شادی فرد در بستر اجتماع و در محیط زندگی آن رقم می خورد. در یک جامعه پر از فشار و استرس، شاد بودن و با نشاط زندگی کردن کار دشواری است و افراد بدون توجه به دیگر همنوعان خود نمی تواند مستقلا و به تنهایی شاد باشند ولی محیط دانشگاه محیط علم و دانش، هنر، ورزش و پویایی است و در صورتیکه برنامه ریزی درست داشته باشیم می تواند فشارها و استرس را از روی دوش دانشجویان و کارکنان دانشگاه بردارد یا آن را کم کند باید توجه کنیم شادی و نشاط یک امر دستوری و یا آیین نامه ای نیست اولین قدم تغییر رویکرد و فراهم کردن محیط برای ایجاد نشاط است و شادی و نشاط مقدمه امید به آینده می باشد.
معاون دانشجویی دانشگاه ضمن با اهمیت دانستن ایجاد نشاط و پویایی در بین دانشجویان اظهار داشتند باید واحدهای دانشگاه در این زمینه فعالانه برنامه ریزی و عمل کنند و منتظر دستور از بالا نباشند هرکدام از مدیران دانشگاه باید از اختیارات خود استفاده و در برابر دانشجویان و مطالبات آنان پاسخگو باشند انتظار دارم هر یک از واحدها و دانشکده های دانشگاه برای رفع چالش یاس و ناامیدی و انفعال دانشجویان و کارکنان خود با توجه به امکانات موجود برنامه ریزی و عمل کنند.
رئیس سازمان خدمات دانشجویی با اشاره به کم هزینه تر بودن پیشگیری از درمان، گفتند که پتانسیل لازم در واحدهای دانشگاه برای برنامه ریزی در جهت پیشگیری وجود دارد فقط باید این ظرفیت بالقوه به بالفعل تبدیل شود و ما نباید برای حل مسائل و چالش های دانشجویان تنها به اقدامات انضباطی و برخوردهای ظاهری روی بیاوریم بلکه باید با شناخت ریشه های چالش ها و رفع موانع بازدارندگی شور و نشاط اجتماعی، محیط را برای نقش آفرینی دانشجویان فراهم کنیم.
دکتر رضایان ضمن تاکید بر ضرورت نگاه تخصصی به مسئله پویایی و امیدآفرینی در بین دانشجویان اظهار داشتند که باید از تجربیات متخصصانی که در این زمینه مطالعه کرده اند استفاده کنیم دانشگاه تهران در راستایی مسئولیت اجتماعی خود و با حضور متخصصان و اندیشمندان خود در دانشکده های مثل علوم اجتماعی، هنرهای زیبا، روانشناسی، ورزش، ادبیات و ... باید راهکار ملی برای امیدآفرینی در بین جوانان ارایه دهد و رویکردها و آئین نامه ها را متناسب با نیازهای نسل جدید بازنگری کند. در این زمینه از تمامی پتانسیل های دانشگاه از جمله از پتانسیل تلویزیون اینترنتی دانشگاه نیز برای برگزاری میزگرد و گفتگو با دانشجویان استفاده شود.
معاون دانشجویی دانشگاه بیان کردند خوابگاه های دانشگاه تهران با جمیعت 11 هزار نفری در شهر تهران و چندین هزار نفر در واحدهای اقماری خود بستر بسیار مناسبی برای پررونق کردن زیست دانشجویی و ایجاد شادی و نشاط می باشد. باید برای اوقات فراغت دانشجویان برنامه ریزی کنیم و به بهانه نبود منابع مالی و بورکراسی های اداری و قوانین و مقررات دست و پا گیر دانشجویان را از فعالیت های فرهنگی، هنری، ورزشی، موسیقی، شعر و ادب ناامید نکنیم.

دکتر غلامرضا غفاری، رئیس دانشکده علوم اجتمامی در ادامه با بیان اینکه چرا زیست دانشجویی یک زیست پررونق نیست؟ گفت باید زیست دانشجویی را از طریق کنشگری فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی، تربیت بدنی و ... آن هم در بستر تشکل ها، کانون ها و انجمن های علمی فعال کنیم.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی اظهار داشت که بایستی دانشجویان را از انفعال خارج کنیم زیرا دانشجوی منفعل نه تنها از نظر روحی و روانی افت پیدا می کند بلکه از نظر آموزشی نیز دچار مشکل می شود. بایستی بستر را به گونه ای فراهم کنیم تا دانشجویان خود بازیگر زندگی تحصیلی خود باشند. با توجه به تغییرات نسلی دانشجویان دوست دارند در محیطی که خود طراحی می کنند بازیگری کنند و برنامه های ما و گاها نگاه از بالا به پایین را خیلی همراهی نمی کنند.
وی با اهمیت دانستن فعالیت تشکل های دانشجویی گفتند که باید از فعالیت تشکل ها، کانون ها و انجمن های علمی متناسب با ارائه برنامه حمایت شود و مجوزهای لازم برای فعالیت این تشکل ها در کمترین زمان ممکن و بدور از بروکراسی های اداری صادر گردد.

در ادامه نیز دکتر حامد مظاهریان، رئیس دانشکدگان هنرهای زیبا، استقبال از ایجاد بستر برای گفتگو با دانشجویان در دانشکده ها را بسیار مثمر ثمر برشمردند و گفتند ایجاد بستر گفتگو با دانشجویان باعث می شود عصبانیت ها و فشارهای روحی و روانی دانشجویان تخلیه شود. ما باید در مواجهه با دانشجویان رفتاری بردبارانه و همدلانه داشته باشیم تا حس همدلی با دانشجویان در نسل جدید ایجاد شود. 
وی به آراستگی فضاهای دانشگاه اشاره کردند و اظهار داشتند که آراستگی فضاهای دانشگاه به ویژه خوابگاه ها مخصوصا برای استقبال از نو دانشجویان بسیار مهم است.
رئیس دانشکدگان هنرهای زیبا گفتند که نشاط علمی از طریق فعال سازی انجمن های علمی در دانشکده ها امکانپذیر است. باید پای کار باشیم و در کنار دانشجویان برنامه های علمی، فرهنگی و فعالیت های ورزشی را فعال کنیم.

سپس دکتر رحمان سوری، رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی با بیان اینکه متاسفانه زمان دسترسی به سالن های ورزشی در دانشگاه برای استفاده دانشجویان بسیار محدود است گفت باید زمان دسترسی به سالن های ورزشی و امکانات ورزشی را افزایش دهیم. تیم های ورزشی را فعال و برای آن ها در سطح منطقه ای، کشوری و جهانی برنامه ریزی و هدف گذاری کنیم و جشنواره های استانی و محلی را در خوابگاه ها، نه تنها در هفته خوابگاه ها بلکه در طول سال فعال سازیم.
وی با اشاره به تاثیر فصول بر شرایط روحی افراد بیان کردند که میزان افسردگی در فصل پاییز و اوایل فصل بهار بیشتر می شود و مسئولین امر و مراکز مشاوره باید در این زمان ها توجه بیشتری به دانشجویان داشته باشند. می توانیم برای مدیریت استرس و ایجاد نشاط، کلینیک نشاط را با همکاری مرکز مشاوره دانشگاه و اداره کل تربیت بدنی دانشگاه راه اندازی کنیم.
دکتر سوری گفتند فعالیت های ورزشی به گونه ای تعریف شود که باعث ایجاد نشاط در جوانان شود نه احساس خستگی را در آن ها ایجاد کند. باید فضاهای ورزشی را بازطراحی کنیم و برای دانشجویان کارگاه های سبک زندگی فعال برگزار نماییم و بهتر است در این زمینه از تجربیات دانشگاه های سایر کشورها نیز استفاده کنیم.

در ادامه دکتر سیدمهدی شریفی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر شبکه تلویزیونی اینترنتی با توجه به ویژگی های نسل z و آلفا گفتند باید به سمت تغییر نوع آموزش و حرکت به سمت آموزش مسئله محور همراه با پویایی برویم تا اعتماد به نفس و حس تعلق در دانشجویان ایجاد شود و فضا را برای آزادی بیان دانشجویان فراهم سازیم.

پس از آن دکتر حمزه منصوری، معاون هماهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن ارائه گزارشی از پایان نامه یکی از دانشجویان، در این زمینه بیان کردند که ناامیدی یکی از علت های اصلی اقدامات خودآسیب رسان است و جالب است که بدانیم یکی از علت های اصلی ناامیدی مشکلات و فشارهای اقتصادی است لذا باید تلاش کنیم زمینه برای ایجاد امید در دانشجویان فراهم شود.
وی با اهمیت برشمردن تعریف یک ساعت خاص برای برنامه های فرهنگی گفتند لازم است یک ساعت خاص فرهنگی در کل دانشگاه مصوب و اجرا شود تا ساعت فعالیت های فرهنگی با برنامه کلاسی دانشجویان تداخل نداشته باشد و از پتانسیل انجمن های علمی برای جذب دانشجویان استفاده کنیم.

در ادامه مهندس رضا حجتی، مدیر کل امور دانشجویان دانشگاه اظهار داشتند که سرمایه های اجتماعی در حال کاهش است و دانشگاه باید از سرمایه های انسانی خود مراقبت کند بهتر است برای فعالیت های ورزشی و فرهنگی مشوق هایی تعریف شود تا دانشجویان برای مشارکت در این فعالیت ها ترغیب شوند.

سپس دکتر حمید زارع، مدیر کل امور خوابگاه های دانشگاه بیان کردند که بایستی فعالیت های فرهنگی، دانشجو محور باشد و بایستی محیط را برای فعالیت سلیقه های مختلف فراهم کنیم. تنگ نظری و محدود کردن فضا نتیجه عکس داده است دانشجویان دوست دارند دیده شوند.

پس از آن دکتر سمیه شاهمرادی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه به تاثیر روانشناسی رنگ ها در آراستگی فضاها به ویژه محیط خوابگاه ها اشاره کردند و گفتند که بهتر است در محیط دانشگاه از رنگ های شاد و برنامه های فرهنگی شاد از جمله موسیقی و فعالیت های هنری استفاده کنیم و با افزایش فضا و امکانات ورزشی، بستر را برای تحرک جسمی دانشجویان ایجاد کنیم. انتظار انجام برنامه های متنوع بدون تامین منابع مالی امکانپذیر نیست. 

دکتر رضایان در بخش جمع بندی نشست، ضمن تشکر از حضور اعضا در اولین کارگروه بررسی عوامل موثر در ایجاد نشاط و پویایی و امید در دانشجویان بیان کردند که جلسات این کارگروه ادامه خواهد یافت و اعلام آمادگی شد از افراد متخصص دیگری که در این زمینه کار علمی کرده اند، در صورت معرفی به معاونت دانشجویی دانشگاه در جلسات آتی دعوت بعمل آید و موضوعات و سرفصل های مربوط به امیدآفرینی و ایجاد نشاط اجتماعی احصاء و در جلسات بعدی با حضور متخصصان مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهاد شد که این موضوعات در میزگردهایی با حضور متخصصان امر و دانشجویان در شبکه تلویزیونی دانشگاه به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.
وی با اهمیت دانستن بحث تامین بودجه برای انجام فعالیت های فرهنگی، خاطرنشان کردند که بحث تامین مالی برای اجرای برنامه ها و ایده ها را از طریق هیات رئیسه دانشگاه پیگیر خواهند شد.
در پایان نیز اظهار امیدواری شد که از دل این بحث ها، راهکارهای عملیاتی برای معاونت دانشجویی بدست آید تا با اجرای این راهکارها در خوابگاه ها و دانشکده ها شاهد یک محیط شاد و بانشاط در بین دانشجویان باشیم.