بروزرسانی خدمات مشاوره دانشگاه تهران در بحران کرونا
حمید پیروی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روز جهانی سلامت روان گفت: ۱۰ اکتبر هر سال مصادف با روز جهانی سلامت روان است، امسال نیز مانند سالهای گذشته این روز از سوی سیاست گذاران حوزه سلامت روان، برنامه ریزان، متولیان و متخصصین این امر از جمله متخصصین و مجریان مراکز مشاوره دانشگاهی پاس داشته شد.
وی ادامه داد: تاریخچه برگزاری و نکوداشت روز جهانی سلامت روان به فدراسیون بین المللی سلامت روان در سال ۱۹۹۲ م باز میگردد، و هرساله از سوی این فدراسیون موضوعی جهت اندیشیدن و اقدامات مؤثر انتخاب میشود، که در همین راستا موضوع روز جهانی سلامت روان در سال ۲۰۲۰ «سلامت روان برای همه، سرمایه گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر، برای همه و همه جا» انتخاب شده است.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران یادآورشد: فلسفه انتخاب این موضوع دعوت تمامی ذی نفعان و همه افراد جهت سرمایه گذاری مالی، اجتماعی، فرهنگی و مسئولانه رفتار کردن در این حوزه است، سرمایه گذاری که باعث شود علاوه بر اینکه سلامت روان از جمله اولویتهای سیاست گذاری در جهت توسعه پایدار قرار گیرد، بتواند بازدارندههای دسترسی به آن را نیز مرتفع کند.
وی تصریح کرد: در واقع فلسفه اصلی این روز آموزش سلامت روان، آگاهی بخشی و مقابله با استیگمای اجتماعی است که اغلب نسبت به این حوزه وجود دارد. مرور تاریخی خدمات سلامت روان نشان میدهد همواره داشتن مشکلاتی در حوزه سلامت روان توأم با شرم بوده و افراد درگیر جهت خدمات گیری همیشه ترس از برچسب و استیگما دشته اند، استیگمایی که بعضاً فرد را از مراجعه جهت دریافت خدمات منصرف می کرده است.
پیروی افزود: در همین راستا نیز مراکز مشاوره دانشجویی از جمله مرکز مشاوره دانشگاه تهران تلاش کردهاند با فراهم کردن خدمات مشاورهای در حوزههای مختلف روانشناسی بالینی، مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، مشاوره عاطفی و خدمات روانپزشکی با تعهد به اصول اخلاق حرفهای از جمله رازداری به ایفای خدمات بپردازند.
وی ادامه داد: چون اعتقاد بر این است که یکی از رسالتهای دانشگاه علاوه بر اینکه ارتقا مهارتهای آکادمیک دانشجویان است، آماده سازی آنها از نظر اجتماعی، عاطفی و کوشش در جهت رفع بازدارندههای اجتماعی و روانشناختی است که امکان بهره گیری دانشجویان را از فرصتهای آموزشی محدود میکند.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تاریخچه خدمات سلامت روان در دانشگاه تهران تاریخی طولانی دارد و تأسیس اولین مرکز مشاوره به سال ۱۳۴۴ ه. ش باز میگردد که دکتر سعید شاملو بنیان گذار روانشناسی بالینی در ایران اولین کلینیک مرکز مشاوره و راهنمایی در دانشگاه تهران را تأسیس کرد و بعدها بتدریج چنین مراکزی در دیگر دانشگاهها تأسیس شد، و تلاش شد بر کیفیت و کمیت خدمات دهی آن افزوده شود.
وی افزود: به عنوان نمونه در حال حاضر خدمات مرکز مشاوره دانشگاه تهران در دو بخش حضوری و غیر حضوری (مشاوره تلفنی، اپلیکیشن های مشاوره مانند مشورپ و مانند آن) صورت میگیرد و تلاش بر این بوده که همگام با رشد فناوری خدمات مشاورهای نیز متناسب با آن به ویژه در بحرانهایی چون کرونا به روز رسانی شود، تا افراد بر حسب علایق و تمایل خود یکی از شیوههای خدمات دهی را انتخاب کنند.
پیروی افزود: لذا مرکز مشاوره دانشگاه تهران یک بار دیگر در راستای شعار " سلامت روان برای همه، سرمایه گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر، برای همه و همه جا " اهتمام خویش را جهت توسعه کیفی و کمی خدمات انجام داده و امید است همه درهر جایگاه و موقعیتی که هستیم به سهم خویش این سرمایه گذاری را انجام داده و فرصت زندگی رضایت بخش تر را برای یکدیگر فراهم کنیم.